• Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

Otevření expozice

Videa

Pojďte se s námi podívat na to, jaký je právě aktuální stav modelů letadel, které jsou umístěné v expozici památníku. Několik se jich v současné době také staví, takže kolekce bude za nějakou dobu daleko bohatší.

 

 

Většinou jsou zde modely letounů, které mají právě nějaký vztah k válečným událostem na Mostecku. Je zde pár výjimek, ty ale třeba souvisí s blízkým okolím. Jen v několika málo případech jsou modely pouze na dokreslení válečné atmosféry. Nicméně pojďme si je popořádku představit.

 P - 47D Thunderbolt v měřítku 1:32, který postavil Jiří Horák. Dne 17. 4. 1945 byl na tomto stroji sestřelen J. H. Banks v Lomu

 Messerschmitt Me - 163 Komet v měřítku 1:32 postavil Edvard D. Beneš. Jedenkrát jej pilotoval Wolfgang Späte, rodák z Podbořan

 Messerschmitt Bf - 109G v měřítku 1:32 postavil Petr Šonka. U JG 5 v Norsku na něm létal Walter Smejkal, který žil v Louce u Litvínova

 P - 51 Mustang v měříku 1:32 postavil Jiří Horák. Doprovodná stíhačka bombardovacích svazů USAF

 Hawker Hurricane Mk IIc v měřítku 1:32 postavi Edvard D. Beneš. Stroj pilotoval legendární čs. stíhač Karel Kuttelwascher

 Messerschmitt Me - 262 Schwalbe v měřítku 1:72 postavil Jiří Horák. Pilot Fritz Stehle na tomto stroji dosáhl posledního válečného sestřelu Luftwaffe dne 8. 5. 1945 nad Krušnými horami.

 P - 39Q Aircobra měřítku 1:48 postavil Jiří Horák. Na tomto stroji byl 8. 5. 1945 sestřelen ruský pilot Stěpanov nad Krušnými horami.

 Boeing B - 17G Flying Fortress v měřítku 1:32 postavil Edvard D. Beneš. Letoun pojmenovaný Milk Wagon od 447 BG dne 24. 8. 1944 bombardoval chemický závod STW v Záluží u Mostu

 Spitfire Mk I v měřítku 1:32 postavil Edvard D. Beneš. Na stejném typu letounu létali čs. zahraniční letci v rámci RAF

 

A na co se můžete v expozici ještě těšit? V současnosti probíhají práce na kurýrním letounu Fieseler Fi - 156 Storch v měřítku 1:32, který staví Jiří Horák. Letoun v červnu 1944 přiletěl do Záluží a přivezl člena představenstva podniku Paula Pleigera.

Dvoumotorový DH 98 Mosquito v měřítku 1:32 staví Petr Šonka. Mosquita, co by rychlé britské bombardéry v noci 5. 3. 1945 útočily na závod STW v Záluží u Mostu.

Ve fázi, kdy ještě stavba nezačala, jsou modely Me 262 Schwalbe v měřítku 1:32, který nahradí v expozici malý model 1:72. Podobné to bude u P - 39Q Aircobra, kde velký model 1:32 nahradí stávající malý 1:48. Zatím nezačala ani stavba Spitfiru Mk IX, na kterém se vrátil do vlasti pilot - stíhač Alois Štanc, rodák z dnes již neexistujících Třebušic.

f