• Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

  • Mezinárodní památník obětem II. světové války Most

Otevření expozice

Videa

Expozice má nový přírůstek. Je jím kus nalezený na místě havárie amerického bombardéru B – 17 Flying Fortress u obce Křížatky. Díl s jasným nápisem USA nalezl člen Severočeského leteckého archivu Most Vilém Löstr.  

 

 

Ve 12.05 hodin inkasoval zásah letoun B-17G Flying Fortress (výr. č. 42- 97531) od 97. BG, 414. BS, jehož pilot 2/Lt John J. Cunnigham dal okamžitě po zásahu stroje pokyn ostatní členům osádky, aby stroj opustili na padácích. Cunnighamův Fortress totiž utrpěl smrtelnou ránu a bylo více než jasné, že se zpět na svou základnu v italské Amendole  už nevrátí. Zřítil se do lesa poblíž obce Křížatky, tehdy Kreuzweg.  

Havárii nepřežil a přímo v letadle zahynul pilot 2/Lt John Cunnigham, rodák z Beverly ve státě Massachusetts, který zřejmě za berany řízení seděl až do posledního okamžiku. Druhým mrtvým v trupu stroje , jenž byl stejně jako Cunnigham pohřben nedaleko místa havárie, byl navigátor F/O Gerald Milburn vestidos de verano z Louisville v Kentucky. Jejich těla byla nalezena na místě dopadu stroje. Svědectví o tom podal Bez. Oberwachmeister d. Gendarmerie Scherber, který havárii amerického bombardéru ohlásil telefonicky Landratu v Mostě ve 21.30 hodin.

Ostatní opustili letoun na padácích, ovšem ne všichni se dožili konce války.
Dne 21. července 1944 byl totiž poprvé na našem území zaznamenán lynč spojeneckých letců a nebyl jen jeden. Střelce Sgt Casimera Milaszewskyho zanesl vítr na padáku směrem k Mostu. Podle dostupných svědectví přistál někde poblíž dnešní hlavní budovy provozu Unipetrol – Doprava, směrem k obci Souš, kde měl být ubit z části civilním obyvatelstvem a z části strážemi ze zajateckého lágru.
Dalším letcem, který vyskočil na padáku byl T/Sgt Robert Buchholz. Ten přistál poblíž obce  Loučná/Ladunk a byl zastřelen příslušníky Schupo ranou do týla.
Nejasnosti jsou kolem přistání střelce Williama Ribera, který nakonec zemřel 18. srpna 1944 na následky zranění v teplické nemocnici. Podle jiných tvrzení zde měl být snad zavražděn.  
Ostatních pět členů osádky, 2/Lt A. C. Gibson, 2/Lt Emile V. Gonnet, T/Sgt Floyd L. Thompson, S/Sgt Cecil N. Whitt a Sgt Paul E. McQuire, se stalo po dopadu na zem válečnými zajatci.

 

Osádka letounu Boeing B-17G, výr. č. 42- 97531 ze stavu, 97. bombardovací skupiny, 414. bombardovací squadrony, 15 AF. Základna: Amendola, Itálie. Čas sestřelu: 12.05 hodin. Datum: 21. července 1944

 Pilot - 2/L. John J. CUNNINGHAM  (0-819064) KIA

Co/Pilot - 2/Lt A. C. GIBSON (0-713398) POW/RTD

Navigator - F/O Gerald V. MILBURN  (T-125759) KIA

Engineer – T/Sgt Robert W. BUCHHOLZ  (16027760) KIA

Bombardier – 2/Lt Emile W. GONNET jr. (0-735307) POW/RTD

Radio Operator – S/Sgt Cecil H. WHITT  (15066243) POW/RTD

Ball Turret Gunner - S/Sgt Floyd L. THOMPSON  (18129666) POW/RTD

 Tail Gunner - Sgt William D. RIBER (37610768) KIA

Left Wais Gunner - Sgt Paul E. McQUIRE  (17156967) POW/RTD

Right Waist Gunner - Sgt Casimer N. MILASZEWSKI (36598802) KIA

 Díl nalezený Vilémem Löstrem

 Už umístěný v expozici mezi ostatními nálezy z Křížatek

 Původní pomník na místě havárie

 Nový pomník umístěný blíž k obci

f